Digital eller analog?

Uha, det er et svært spørgsmål at svare på.

Analog er nok det de fleste husker fra barndommen og betyder groft sagt, at de lokomotiver, der befinder sig på et skinneafsnit og får kørestrøm fra en transformator, alle vil sætte i gang samtidigt, når der drejes op for strømmen. Skal f.eks. et rangerlokomotiv holde stille, må det pågældende skinneafsnit isoleres fra det øvrige.

Digital derimod handler om en konstant spænding på hele anlægget. Hvert enkelt lokomotiv har en indbygget decoder, der modtager et signal fra en kontrolenhed - et signal der er specielt for netop dette lokomotiv. Når der drejes op på kontrolenheden, sætter kun dette lokomotiv sig i bevægelse, mens alle andre ikke berøres.

Digital drift er ikke svær og er fremtiden. I N-Modulgruppen kører vi digital efter DCC standard og vi kan sagtens ha´ f.eks. 20 lokomotiver i drift samtidigt. Det er sjovt og så er det modelrigtigt: et persontog kan f.eks. ankomme til en station, hvor et rangerlokomotiv kommer bagfra og henter et antal vogne, som ikke skal viderebefordres. Jamen, det er jo sådan, det foregår i virkeligheden.

Så selv om man sagtens kan ha´ glæde af et analogt anlæg, så ER den digitale verden fremtiden, og jeg vi absolut anbefale at vælge digital drift.

Du er her: Home :: Nyheder :: Ude i verden :: Digital eller analog?