Bad Brückenau

En tysk sidebane med modelpotentiale

På vej til Stuttgart havde vi et ophold i den lille by Bad Brückenau. Efter vi var kørt fra motorvejen kom vi til at følge et jernbanespor på et længere stykke og da vi kørte igennem byen, hvor vi undgik at følge vejviserens råd om at køre ned gennem gågaden, så vi, at der var store markeringer at der var eller havde været jernbane til byen. På en eller anden måde kom vi også forbi stedet, da vi kørte tilbage fra Stuttgart.

På den baggrund har jeg dyrket lidt netforskning for at finde lidt om den jernbane. Den har været kendt som Sinntalbahn.

Bad Brückenau nåede i det 12th århundrede størrelsen, på det man kan kalde en by. Byen er en af de små kurbyer i Sydtyskland, hvor man dyrkede det at gå i kurbad, som skulle være godt for helbredet. Kurbad er vel bedre end intet bad. Der findes flere kilder i området og efter Napoleonskrigene blev det underlagt Bayern, hvis kongelige personer flere gange besøgte området. Efter revolutionen i 1848 overgik kurbaderiet  til diverse private hænder . Der var blevet bygget en stor Kurbadeanstalt, som ligger i en imponerende bygning, samt flere andre bade huse.

Man begyndte at planlægge strækningen fra Jossa til Brückenau i 1888, og den officielle åbning af den første delstrækning skete i 1891. Endestationen var Brückenau Stadt og der var følgende stationer Altengronau, Zeitlofs, Rupboden, Brückenau Bad, Brückenau Stadt  og holdestederne Trübenbrunn, Eckarts, Wernarz og Sinnthalhof. Man startede med 2 tog dagligt i hver retning.

Der gik ikke mange år før man på grund af den stigende godstrafik, måtte have stærkere lokomotiver.

I  juni 1898 besøgte Kejserinde Elisabeth( Sissy) af Østrig – Ungarn kurbadet. Hun blev kørt i særtog. Den smukke dronning, som havde et dårligt forhold til sin svigermor, rejste meget. Hun var gift med den kejser, som man møder i Lystspillet ”Sommer i Tyrol”. Senere samme år blev hun myrdet ved et attentat, da hun var på vej ombord på et skib ved Genevesøen.   Jeg har ikke kendskab til at hverken hun eller kejseren kan fås som N modeller.

Fra år 1900 medførte alle tog post.

I 1904 blev det endeligt besluttet at videreføre strækningen til  Wildflecken og denne delstrækning blev indviet i 1908. Det første tog blev fremført af af PtL 2/2, Nr. 4505.

Det er et sådant lokomotiv, som Minitrix fremstiller, også kendt som Glasskisten. Minitrixs model  tilhører 2.serie af typen og har nr. 4512. Der var 13 tognumre, men alle tog blev ikke ført igennem i hele strækningen.

Frem til 1.verdenskrig  var der almindelig rutinedrift på strækningen.

I 1920erne var der først kulmangel, hvilket medførte indskrænkning i driften. Nogle af holdestederne blev nedlagt mens holdestedet Brückenau Ost blev oprettet, ligesom der skete udvidelser af baneanlæggene på grund af stigende trafik. I 1925 begyndte man at køre med vintersportstog fra Würtzburg.

På billeder fra banen i denne periode kan ses en BR 98 852, en firekoblet tendermaskine, som Fleischman har lavet, som spor N model. Derudover kan man finde et billede af et lokomotiv, som jeg mener må være en firekoblet BR 86, som også kan fås i model.

Flere firmaer laver vogne i spor N, som kan dække alle årene.

I 1937 havde banen ved køreplanskiftet  maj måned besøg af en BR 137 også kendt som Fliegener Hamburger.

I 1938 sket der det, at den tyske Wehrmacht(hæren) lavede et øvelses terrain ved endestationen Wildflecken, hvilket gav noget trafik til banen, og som også gjorde at man byggede en speciel militærbanegård. Både tog og anlæg blev beskadiget ved flere flyverangreb under krigen.

Militærområdet blev overtaget af Amerikanerne efter krigen, så banen har haft trafik med krigsmateriel på samme måde som Vestbanen ved Varde. Til at trække disse tunge militærtog var det somme tider nødvendigt med 2 dieselmaskiner BR 100 i front og en bagest til at skubbe på.

I 1966 blev søndagstrafikken omlagt til busser.

I 1968 kørte den sidste postvogn.

1970 blev alle stykgodsekspeditioner på nær Brückenau Stadt nedlagt, som også blev lukket i 1976.

De kendte røde 2 akslede skinnebusser kørte persontog på banen helt frem til ophør af persontrafikken.

Banen blev nedlagt for persontrafik i 1988.

Banen blev herefter brugt som godsbane, med hovedsageligt militærudstyr

Der kørte et særtog den 15/9 2002. En måned senere blev sporene afspærret på grund af for høj bevoksning i sporene.

I 2005  blev der på en del af strækningen kørt nogle særtog.

I 2009 Blev banen indstillet til optagning, men det er ikke endeligt forbi fordi lokale kræfter arbejder på en genoptagelse af driften og så sent som i marts 2012 var der skriverier om sagen i dagspressen, men om det bliver til noget er tvivlsomt.

Efter syning af N modulgruppens professionelle sporekspert, kan det oplyses, at sporene ser ud til at være i fin stand, så det er kun bevoksningen, som skulle skabe hindring for driften.

Vi tog billede af blokposten i Brückenau, som i dag bruges som anneks til et nærliggende hotel.

Alle modeller tilhører HC Models.

Du er her: Home :: Indhold :: Artikler :: Aktivitetsberetninger :: Ture og besøg :: Bad Brückenau