Modeljernbane på moduler

  • Udskriv

Ideen med at bygge sin modelbane i flere stykker så man kunne opbevare den i en mere håndterbar størrelse er ingenlunde ny. Vi drømmer alle om ”Den Store Kældermodelbane”, men det er jo ikke os alle som får den. En mulighed for os uden kælder er så at bygge sin modelbane i flere sektioner som kan opbevares på nogle hylder og en gang imellem samles til at køre på.

Ideen om at standardisere enderne i disse sektioner så det er muligt at samle dem med andres til store samlede anlæg kom i starten af 1970’erne i USA. 2 ting skulle der være enighed om:

  • Skinnerne skulle alle være i samme højde.
  • Afstanden mellem sporene skulle passe sammen.

Resultatet blev N-Trak en modulstandard som første gang blev præsenteret i 1974 ved den amerikanske modeljernbane Union’s (NMRA) modeljernbaneudstilling i San Diego.

N-Trak standarden har siden starten gået sin sejrsgang rundt i verden hos tilhængere af amerikanske forbilleder.

I 1981 var tanken om moduler også nået til Europa da den tyske klub FREMO præsenterede deres FREMOdul standard. I starten kun i H0, men i 1988 kom der også moduler fra FREMO i spor N, både som enkeltsporede og dobbeltsporede moduler

Flere andre klubber har lavet deres egne standarder, men FREMOdul er den mest udbredte modulstandard i Europa. Vha overgangsmoduler kan moduler fra flere forskellige standarder sættes sammen til ét stort anlæg. Således blev der i November sat en verdensrekord af N-Club International da moduler fra 18 klubber i 7 lande blev sat sammen til et modulanlæg med en samlet længde på 563 meter.

Fordelene ved at bygge sin modelbane på moduler er flere:

  • Selv i den mindste lejlighed er der plads til at man kan have et modul.
  • Modulerne er af en størrelse så de forholdsvis hurtigt kommer til at se færdige ud.
  • Derhjemme kan man sætte sine moduler op en gang imellem og køre på dem. Afhængigt af antallet af moduler man har derhjemme kan man sætte modulerne op forskelligt hvilket giver noget variation i kørslen.
  • Ved flytning er det nemt at få modelbanen med uden at den skal brækkes op igen.
  • Ved køredage i klubben er det muligt at køre sammen med andres moduler og lave store anlæg, evt sammen med andre klubber.

Eneste ulempe er at modulstandarden giver nogle bindinger i anlægsdesignet.