Stuttgart 2014

I år var vi fire der tog af sted for at opleve Stuttgart Konventet.  Arne Koertz, Jørn Feldt, Kim Lee Christensen og Hans Christe

nsen.

Arne og Jørn

Vi var kørende i Jørns bil, og medbragte mit Stuttgart modul, som sammensat er 1,80 meter. I forvejen var vi repræsenteret med klubbens T-Track modul, som var sendt derned med post.  Dette modul forbliver indtil videre i det Sydtyske.

N anlæggget i Stuttgart fylder vel rundt regnet som Valby Hallen med samlet køre strækning på mellem 500 og 1000 meter. Vi deltog aktivt med at passe en junction, som er bygget som en rundkørsel i flere etager. Der er til og frakørsel på dobbelt spor i 3 retninger.  Nogle ville løbe skrigende bort,når de så den, men i virkeligheden var den let at passe, og vi deltog problemfrit alle fire. Der var kun problemer, når der var tale om styrevogns tog med loko og strømoptag i togets bageste ende.  Så var der ikke mulighed for at standse toget ved indkørslen. Da denne rundkørsel lå på en af hovedstrækningerne måtte den være bemandet hele tiden.  Vores naboer var tyskere og italienere, de sidste måtte der somme tider kommunikeres med ved hjælp af tegnsprog.  Den ene udkørsel fra vores rundkørsel førte hen til et af de to store tårne med helix, som danner indgangsportal til N anlægget. 100 meter op og 100 meter ned.  Til at styre helixen på vores side, sad der det meste af tiden et par ældre herrer. Ud for dem var en vindmølle, Som de fik brækket 3 vinger af. Jørn lånte dem en superlim og den næstesidste dag fik han de 3 vinger på plads.  De to herrer  kunne ikke komme den sidste dag, så der blev sat et par unge fyre. Det første de gjorde var at få brækket en møllevinge. Så lad være med at placere møller ud for en kontrolpult.

FabrikshallerItaliensk lokomotiv leveret som Krigslokomotiv fra USARundkørsel på modelbane Stuttgart

 

 

 

 

 

 

Ud over N-anlægget, som vel fylder en trediedel af hallen er der en mægtig stor hobbyudstilling, med alt hvad hjertet kan begære af modeller, biler, fly, skibe, samt mange boder med værktøj og tilbehør. Et rigtigt slaraffenland. Som det har været vist de øvrige år fløj der en stor flyver rundt i hallen.

Torsdag aften var der det sædvanlig store tag selv bord. Alene det gør turen til Stuttgart en oplevelse.

Fra det store buffetbordFra det store buffetbord

 

 

 

 

 

Vores sildebord gjorde som sædvanligt stor lykke. Der var meget gang i snapsene, og den ”Enkelt”, vi havde med, var måske for lidt. Arne blev gode venner med et par unge damer, som kom adskillige gange. Den ene erklærede at den Danske stand var den bedste.  Samme dame var med på udstillingsstanden hos Lemcke Hobbytrain, så det var lidt morsomt , at da der den sidste lørdag blev trukket lod mellem alle, der havde stemt på,  hvilke der skulle være årets bedste moduler, blev hun trukket som vinder. Gevinsten var en model fra konkurrenten Minitrix.

Sølv Mz

Detalje fra anlægget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 4 udstillingsdage gik lynhurtigt. Torsdag havde vi som skrevet det store buffet bord, om fredagen var vi ude og se en lokal Modelbaneklub MEC og om lørdagen var der den sædvanlige festmiddag, så vi var optaget med noget hele tiden.

Modelbaneklubben MEC var i Størrelse HO. De havde et flot anlæg med en malet baggrund, som jeg  ved  første øjekast troede var et fotografi. Deres teknik var også et kapitel for sig, med et teknikrum, med en teknik tavle som en bogreol fyldt med udskiftelige printplader, det hele styret af en Intellibox.

 

Tekniktavle MEC

Besøg hos MEC. Bemærk baggrunden, som er et maleri

 

 

 

 

 

 

 

 Om søndagen kl 18.00 var det slut, og vi fik hurtigt pakket sammen, hvorefter Arne som chauffør fik os hurtigt bragt nordpå til vores overnatningssted. Samme sted havde vi benyttet på udturen. Det var et heldigt valg.  Det lå i den billige ende af de muligheder, der var på nettet. Det viste sig det lå i meget kort afstand fra motorvejen. Værelserne var i en pæn standard, og om morgen var der et veldækket morgenbord - ikke en buffet - som man oplever andre steder. Man skal have kontanter med. De har sengeplads til 25. Pension Waldner, Schieferstein 28, 97723, Oberthuba. 101 euro pr. nat for 2 dobbelt værelser  inklusive morgenmad.  Som vi er 4 om at dele.

Morgenbord på Pension WaldnerUdsigt fra Pension Waldner mod motorvejen

 

  

 

 

 

 

 

Om mandagen gik det hurtigt hjemad. Jeg havde booket færge til klokken 18.00. Det var omkring det tidspunkt vi landede i Vallensbæk.  Arne og Jørn skiftedes til at køre på den tyske motorvej.  Arne som har været rallykører var en meget sikker chauffør og havde på turen ned fået blæst motoren godt igennem, så den gik bedre på hjemturen .  Der blev i lange perioder kørt med omkring 175 km i timen.  Det kunne Jørn også klare, selv om han havde en punkteret sko. Jeg tror mine moduler har hastighedsrekord i vores forening.

En 6 dages oplevelsestur stod i år til ca 1800,00 i transport og opholdsudgifter. Men der er jo nogle købemuligheder, med rabattilbud, som gør turen noget dyrere. Hans C

Du er her: Home :: Nyheder :: Artikler :: Stuttgart 2014